Artystyczne kredki akwarelowe Albrecht Durer - właściwości i techniki rysowania

Artystyczne kredki akwarelowe Albrecht Durer dzięki swoim wyjątkowym cechom są od wielu lat cenione przez artystów na całym świecie. Posiadają one odporny na złamanie grafit o grubości 3.8mm, rysują bardzo miękko i przekonują żywymi kolorami oraz wyjątkowo dużą odpornością na światło. Z uwagi na idealną rozpuszczalność na papierze, po użyciu wody i pędzla, umożliwiają zastosowanie wszelkich technik wykorzystywanych przy malowaniu akwarelą. Całkowite rozpuszczenie barwnika w wodzie pozwala kredkom akwarelowym Albrecht Durer na ukazanie pełnej luminacji barwnika. Kredki akwarelowe jako jedyne oferują artystom możliwość łączenia akwareli i rysunku jako narzędzi do ukazania indywidualnego pociągnięcia pędzlem i wizualnego języka.

Z paletą 120 kolorów i gamą dodatkowych kolorów powstałą po ich zmieszaniu kredki akwarelowe Albrecht Durer dostarczają niewyczerpanego bogactwa kolorów.

Kredki akwarelowe Albrecht Durer posiadają również wersję z bardzo grubym grafitem: 5.3 mm. Są to kredki akwarelowe Albrecht Durer Magnus. Z wszystkimi cechami kredek akwarelowych Albrecht Durer, kredki te, dzięki grubemu grafitowi pozwalają na rysowanie w dużej skali oraz malowanie. Użycie najwyższej klasy barwników daje im bardzo specjalną cechę: niezrównaną odporność na światło, zapewniającą bogate kolory i trwały blask. Grube kredki chronią nadgarstek i gwarantują możliwość długiego rysowania i malowania bez zmęczenia.

Kredki Albrecht Durer Magnus dostępne są w 30 kolorach i rozszerzają zakres rysowania w dużym rozmiarze.

kredki Albrecht Durer Magnus Faber-Castell

Właściwy papier

Do rysunków, które nie wchodzą w kontakt z wodą świetnie nadają się zarówno gładsze jak i kolorowe lub czarne podłoża. Kredki artystyczne przylegają do papieru rysunkowego, akwarelowego, papieru do pasteli, jak i szorstkich powierzchni, takich jak: karton, drewno, kamień, skóra i metal szczotkowany.

Jeżeli rysunek ma być pomalowany wodą zalecany jest papier do akwareli. Idealne do tego są bloki, w których krawędzie są przyklejone, co pozwala na wygładzenie papieru. W przypadku użycia pojedynczych kartek, przed rozpoczęciem malowania akwarelami, należy przymocować je do podkładu.

Im wyższa gramatura papieru tym lepsza płaszczyzna do malowania akwarelami.

Trzymanie kredki

Sposób trzymania kredki wpływa na indywidualne prowadzenie linii. Trzymając kredkę bliżej końcówki można rysować bardziej dokładnie i z większymi szczegółami. Trzymając trzonek luźniej uzyskuje się pociągnięcia przypominające szkic.

Kąt nachylenia

Kąt nachylenia podczas rysowania wpływa na grubość powstającej linii, decyduje czy będzie ona wąska czy szeroka. Kąt ostry tworzy jasno określone linie, a płaski zapewnia szersze linie aż po obszary kolorystyczne. Szczególnie duże powierzchnie można stworzyć szybko przez cieniowanie. Aby to osiągnać kąt nachylenia kredki musi być bardzo płaski. Zacieniowany kolorem obszar jest idealny do malowania akwarelami.

Siła nacisku

Używając tylko jednego koloru kredki w zależności od intensywności nacisku można tworzyć linie cienkie, jasne lub ciemne.

Koło kolorów

Kolory mogą być rozjaśniane białymi lub jasnymi kredkami. Natomiast do przyciemniania koloru można użyć kredki czarnej i szarej, jak i odpowiedniego koloru uzupełniającego. Kolory uzupełniające leżą naprzeciwko siebie na kole kolorów, a nakładane warstwami dają łamane lub szare mieszanki kolorystyczne.

Wskazówka

Kolory uzupełniające umieszczone na rysunku obok siebie zwiększają intensywność koloru każdego z sąsiednich kolorów, np. umieszczenie pomarańczowego koło niebieskiego, powoduje, że niebieski błyszczy.

kredki Albrecht Durer Faber-Castell

Mieszanie suchych kolorów

Przez nakładanie i zagęszczanie kolorów, można tworzyć różne niuanse kolorystyczne. Nawarstwianie jasnych i ciemnych kolorów zwiększa ich jaskrawość i żywość. Kolejność w jakiej kolory nachodzą na siebie ma wpływ na otrzymywany kolor. Np. żółty na niebieskim tworzy inny kolor niż niebieski na żółtym.
Gradienty koloru powstają poprzez zwiększenie nacisku na kredkę podczas rysowania, pokrycie koloru białą lub jasną kredką oraz rozjaśnianie konkretnych obszarów gumką w kredce.

W mokrej technice kolejność w jakiej nakłada się kolor nie ma znaczenia, ponieważ podczas malowania akwarelami kolory mieszają się jednorodnie. Rozjaśnianie jest możliwe tylko częściowo poprzez wymywanie nałożonego koloru.

Kreskowanie

Kreskowanie widoczne z dystansu przechodzi w obszary kolorystyczne. Intensywniejsze i ciemniejsze kolory powstają gdy linie są bliżej siebie.

Kreskowanie równległe

W kreskowaniu równoległym kierunek kolejnych pociągnięć kredki jest zawsze taki sam. Ich długość i odległość między nimi wpływa na efekt wizualny, a nakładanie i zagęszczanie linii wpływa na wartość tonalną i mieszanie barw.

Kreskowanie krzyżowe

W kreskowaniu krzyżowym pociągnięcia kredki następują pod różnymi kątami. Różnorodne zmieszane barwy i cienie określają grubość, kolor i chromatyczność kreskowania krzyżowego.

Kreskowanie twórcze

Twórcze kreskowanie odbywa się na indywidualnym konturze obiektu.

kredki Albrecht Durer Faber-Castell


Prace na dużym formacie z kredkami akwarelowym Albrecht Durer Magnus

Kredki akwarelowe Albrecht Durer Magnus są idealne do rysowania na dużych powierzchniach. Ich gruby grafit o średnicy 5.3 mm pozwala na osiągnięcie wspaniałych efektów w poniższych technikach.

Frottage

W technice frottage wykorzystuje się fakturę materiału znajdującego się pod papierem. Podczas rysowania faktura ta zostaje odciśnięta na papierze. W technice tej można wykorzystać np. drewno, ziarnistą płytę szklaną, płytę metalową, szorstkie materiały.

Sgraffito

W technice Sgraffito nakłada się na siebie dwa kolory, a następnie przy użyciu noża wydrapuje się z wierzchniej warstwy linie lub większe pola.

Gumki – narzędzie nie tylko do korygowania

Gumki, oprócz funkcji korygowania, znajdują zastosowanie jako środek stylistyczny. Kolor, który został właśnie nałożony, można usunąć z kartki za pomocą gumki, co pozwala tworzyć powierchnie białe lub powierzchnie o mniejszej intensywności koloru.

Nóż i skalpel

Nóż lub skalpel pozwalają na dokładne nałożenie barwnika na rysunek. Następnie barwik ten może być skutecznie rozcierany wiszerem lub palcem. Technika ta jest idealna do kształtowania powierzchni rysunku w ścieżki i obszary piasku.

Rozpuszczalność w wodzie

Niezawodna jakość barwników użytych w kredkach akwarelowych Albrecht Durer i Albrecht Durer Magnus sprawia, że są one całkowicie rozpuszczalne w wodzie.
Na skutek kontaktu z wodą barwniki ropuszczają się całkowicie i tworzą jasne obszary kolorystyczne.

Rozpuszczalność w wodzie kredek Albrecht Durer Magnus daje artyście możliwość stosowania wielu technik malowania, do których zalicza się: tworzenie różnorodnych mieszanych odcieni, atrakcyjnych przejść pomiędzy suchymi i mokrymi obszarami, malowanie krótkich linii lub powierzchni bogato pokrytych kredkami Albrecht Durer Magnus.
Malując akwarelami bardzo ważny jest wybór pędzelka, a kupując go nie warto oszczędzać. Szeroki pędzel pochłania ilość wody wystarczającą do malowania dużych powierzchni i gwarantuje dużą satysfakcję z malowania.

kredki Albrecht Durer Magnus Faber-Castell

Techniki mokre

Wpływanie na poszczególny kolor

Po rozpuszczeniu koloru w wodzie, to artysta, poprzez ilość użytej wody i pociągnięcia pędzlem, decyduje, jak akwarela będzie wyglądać. W zależności od intensywności nałożonego koloru, po jego wyschnięciu i następnie pomalowaniu wodą można osiągnąć intensywne lub przezroczyste kolory. Barwnik znajdujący się w warstwie wody jest przeciągany pędzlem do pożądanej części rysunku.

Rozjaśnianie kolorów

Tak długo jak akwarela jest wilgotna, tak długo można ją zmieniać. Kiedy na mokrej pokolorowanej powierzchni kolory są zbyt intensywne, suchy pędzelek może rozprowadzić barwnik i rozjaśnić wybraną część rysunku.

Zintensyfikowanie koloru

Kiedy rozpuszczony kolor nie jest zbyt intensywny, można go wzmocnić poprzez zebranie farby mokrym pędzelkiem bezpośrednio z grafitu lub może ona zostać rozpuszczona na osobnej kartce papieru i później nałożona na wilgotną powierzchnię.

Tło

Obszerne tła pokryte akwarelami Albrecht Durer Magnus wyglądają świetnie. Gruby grafit daje możliwość szybkiego nałożenia wielu barwników, które następnie mogą zostać pomalowane akwarelą. Ilość użytej wody wpływa na intensywność koloru, rozciągającą się od głębokich po pastelowe kolory.

Laserunek

W laserunku cienkie warstwy koloru nakładane są na siebie. Każda warstwa koloru musi wyschnąć przez nałożeniem następnej warstwy koloru. Ponieważ akwarele są półprzezroczyste nałożone warstwy mieszając się ze sobą tworzą nowe kolory. Malowanie tą techniką dodaje obrazowi głębi warstwa po warstwie.

Wash akwarelowy i mokre w mokre

Zarówno w technice wash akwarelowy jak i mokre w mokre używane są duże ilości wody, a kolory napływają na siebie w sposób artystyczny i niekontrolowany. W technice wash akwarelowy farba nakładana jest na suchą powierzchnię, natomiast w technice mokre w mokre przed nałożeniem farby papier jest zwilżony czystą wodą, dzięki czemu rozprowadzenie koloru następuje jeszcze szybciej.

Granulacja

W technice granulacji farba nakładana jest powierzchownie przy użyciu prawie suchego pędzelka. Pigmenty pozostają na górnej warstwie ziarna papieru. Stosując papier strukturalny można uzyskać lepsze efekty.
Mokre techniki – kreatywne malowanie akwarelami

Rysowanie na mokrym papierze

Malowanie na mokrym papierze ma swój urok. W zależności od poziomu nawilżenia papieru pociągnięcia kredką mają różne szerokości. Efekt jest szczególnie intensywny, gdy używa się szerokiego grafitu kredek Albrecht Durer Magnus. Trzymane płasko dają ekspresyjnym liniom efekt spłaszczenia.

kredki Albrecht Durer Magnus Faber-Castell

Butelka do tworzenia mgły

Spryskując rysunek wodą z butelki typu spray można uzyskać efekty ekstrawaganckie, jak i interesujące mieszane odcienie. Selektywnie rozpuszczane kolory dostarczają natychmiastowej spontaniczności i żywości obrazu. Jest to technika, która z małą praktyką, pomaga opanować artystyczne prowadzenie ręki.

Rozpryskiwanie koloru

Technika rozpryskiwania koloru może być stosowana do tworzenia niezrównanej lekkości i zwiewności w pracach akwarelowych. W technice tej końcówka pędzelka prowadzona jest po graficie kredki szybkimi krótkimi ruchami, a farba jest rozpryskiwana bezpośrednio na rysunek. Zmieniając ilość wody i odległość od rysunku osiąga się różne efekty.

Techniki otrzymywania struktur

Technika soli dostarcza cudownej struktury. Rozsypana na mokrym obrazie, sól gruboziarnista, mocno absorbuje wodę i kolor, a po całkowitym wyschnięciu można ją łatwo usunąć z rysunku.
Barwniki pobierane z grafitu za pomocą papieru ściernego lub noża są następnie absorbowane przez zwilżony pędzel i aplikowane na papier. Ponieważ barwniki można mieszać ze sobą zakres możliwych kolorów jest nieskończenie zróżnicowany.

Maskowanie chroni powierzchnie

Płyn maskujący chroni te powierzchnie, które powinny pozostać w kolorze papieru. Powierzchnie te należy zabezpieczyć płynem maskującym na samym początku pracy, a następnie pozostawić do momentu wyschnięcia. Po narysowaniu i namalowaniu płyn maskujący ściąga się z obrazu delikatnie palcem.

Pędzelek akwarelowy

Opisane wyżej techniki można łatwo wprowadzić w życie podczas podróżowania stosujac kompaktowy pędzelek wodny Faber-Castell.
Zatyczka pędzelka ma dwie wyróżniające ją cechy: stożkową stronę, która umożliwia stosowanie interesujących technik skrobania, i zintegrowane rowki, które ożywiają akwarelę twórczymi efektami drapania. 

Pędzelek akwarelowy + kredki Albrecht Durer

Media mieszane

Łącząc kredki akwarelowe Albrecht Durer z tuszem artystycznym lub grafitowymi ołówkami akwarelowymi można tworzyć efektowne prace.
Pisak Pitt Artist Pen Faber-Castell z odpornym na działanie światła tuszem indyjskim jest doskonały do tworzenia jasno określonych, czystych linii oraz akcentów na wyschniętej akwareli. Ponieważ tusz jest wodoodporny, szkice przygotowane pisakiem Pitt Artist Pen, pozostają wyraźne po naniesieniu na nie kolejnych warst akwareli.
Szkice wykonane grafitowymi ołówkami akwarelowymi, po użyciu wody, zostają całkowice rozmyte.

Akcesoria

Użyteczne narzędzia

kredki Albrecht Durer i inne produkty z serii Art&Graphic

Asortyment

Kredki akwarelowe Albrecht Durer dostępne są w zestawach 12-, 24-, 36-, 60-, 120- kolorowych w metalowych opakowaniach; 10- elementowym zestawie specjalnym36 kolorach w zestawie z pędzelkiem oraz kasetach drewnianych w 48-, 72- i 120 kolorach.

 

Tabela kolorów

 
Lp Numer Colour Kolor
1 101 white biały
2 103 ivory kość słoniowa
3 102 cream kremowy
4 104 light yellow glaze błyszczący jasny żółty
5 205 cadmium yellow lemon kadm cytrynowy
6 105 light cadmium yellow jasny kadm żółty
7 106 light chrome yellow jasny chrom żółty
8 107 cadmium yellow kadm żółty
9 108 dark cadmium yellow ciemny kadmowy żółty
10 109 dark chrome yellow ciemny chromowy żółty
11 111 cadmium orange kadm pomarańczowy
12 113 orange glaze błyszczący pomarańczowy
13 115 dark cadmium orange ciemny kadm pomarańczowy
14 117 light cadmium red ciemny kadm czerwony
15 118 scarlet red szkarłatna czerwień
16 121 pale geranium lake blada czerwień kwiatu geranium
17 219 deep scarlet red głęboka szkarłatna czerwień
18 126 permanent carmine trwały karmin
19 223 deep red głęboka czerwień
20 217 middle cadmium red średni kadm czerwony
21 225 dark red ciemny czerwony
22 142 madder rubinowy róż
23 226 alizarin crimson karmazyn alizarynowy
24 127 pink carmine karmin różowy
25 124 rose carmine róż karminowy
26 128 light purple pink jasny fioletowy róż
27 123 fuchsia fuksja
28 133 magenta magenta
29 119 light magenta jasna magenta
30 129 pink madder lake róż marzanny barwierskiej 
31 125 middle purple pink średni fioletowy róż
32 134 crimson karmazyn
33 160 manganese violet fiolet manganowy
34 138 violet fioletowy
35 136 purple violet purpurowy fiolet
36 137 blue violet Liliowo-niebieski
37 249 mauve fioletowo-różowy
38 141 Delft blue porcelanowo-niebieski
39 157 dark indigo ciemny indygo
40 247 indanthrene blue błękit indantrenowy
41 151 heliobleu-reddish niebieski czerwonawy
42 143 cobalt blue błękit kobaltowy
43 120 ultramarine ultramaryna
44 140 light ultramarine jasna ultramaryna
45 146 skyblue błękitny
46 144 cobalt blue-greenish kobalt błękitno-zielonkawy
47 110 phthalo blue ftalowy niebieski
48 152 middle phthalo blue średni ftalowy niebieski
49 145 light phthalo blue jasny ftalowy niebieski
50 149 bluish turguoise niebieskawy turkus
51 246 Prussian blue błękit pruski
52 155 helio turquoise słoneczny turkus
53 153 cobalt turquiose turkus kobaltowy
54 154 light cobalt turquoise jasny turkus kobaltowy
55 156 cobalt green zieleń kobaltowa
56 158 deep cobalt green głęboka zieleń kobaltowa
57 159 Hooker’s green zieleń Hookera
58 264 dark phthalo green ziemna zieleń ftalowa
59 276 chrome oxide green fiery ognista zieleń tlenku kobaltu
60 161 phthalo green zieleń ftalowa
61 163 emerald green szmaragdowo zielony
62 162 light phthalo green jasna ftalowa zieleń
63 171 light green jasny zielony
64 166 grass green zieleń trawiasta
65 112 leaf green zieleń liściasta
66 266 permanent green trwały zielony
67 167 permanent green olive trwała zieleń oliwki
68 267 pine green zieleń sosnowa
69 278 chrome oxide green zieleń tlenku chromu
70 165 juniper green zieleń jałowcowa
71 173 olive green yellowish żółtawa oliwkowa zieleń
72 268 green gold zielone złoto
73 170 may green zieleń głogu
74 168 earth green yelllowish żółtawa ziemista zieleń
75 174 chromium green opaque zieleń chromowa kryjąca
76 172 earth green ziemista zieleń
77 169 caput mortuum purpurowy polichromiczny
78 263 caput mortuum violet purpurowy polichromiczny fiolet
79 193 burnt carmine karmin palony
80 194 red-violet czerwonofioletowy
81 135 light red-violet jasny czerwonofioletowy
82 130 dark flesh ciemny cielisty
83 131 medium flesh średni cielisty
84 132 light flesh jasny cielisty
85 189 cinnamon cynamowowy
86 191 Pompeian red czerwień pompejańska
87 192 Indian red indyjski czerwony
88 190 Venetian red czerwień wenecka
89 188 sanquine sangwina
90 187 burnt ochre ochra palona
91 186 terracotta terakota
92 183 light yellow ochre jasna żółta ochra
93 185 Naples yellow żółty neapolitański
94 184 dark Naples ochre ciemna ochra neapolitańska
95 182 brown ochre brąz ochry
96 180 raw umber czysta umbra
97 179 bistre ciemnobrunatny
98 176 Van Dyck brown brąz Van Dyck'a
99 178 nougat nugatowy
100 280 burnt umber umbra palona
101 283 burnt siena siena palona
102 177 walnut brown brąz orzecha włoskiego
103 175 dark sepia ciemna sepia
104 275 warm grey VI ciepły szary VI
105 274 warm grey V ciepły szary V
106 273 warm grey IV ciepły szary IV
107 272 warm grey III ciepły szary III
108 271 warm grey II ciepły szary II
109 270 warm grey I ciepły szary I
110 230 cold grey I zimny szary I
111 231 cold grey II zimny szary II
112 232 cold grey III zimny szary III
113 233 cold grey IV zimny szary IV
114 234 cold grey V zimny szary V
115 235 cold grey VI zimny szary VI
116 181 Payne's grey ciemny niebieskoszary
117 199 black czarny
118 251 silver srebrny
119 250 gold złoty
120 252 copper miedziany

 

Opracowanie: 
Sklep FC - Złoty internetowy sklep Faber-Castell. Kopiowanie bez zezwolenia zabronione.