Pastele olejne Faber-Castell: właściwości oraz techniki rysowania

Pastele olejne Faber-Castell wraz z kredkami Goldfaber, kredkami akwarelowymi Goldfaber Aqua, pastelami suchymi, ołówkami Goldfaber oraz pisakami artystycznymi Pitt Artist Pens tworzą Studio Kreatywne Faber-Castell. Firma Faber-Castell używa znormalizowanego systemu numeracji kolorów dla swoich produktów, co pozwala np. na użycie konkretnego koloru kredek Goldfaber Aqua z tymi samymi kolorami pasteli olejnych.

Pastele olejne Faber-Castell budzą w użytkowniku pasję do kolorów. Ich kremowa konsystencja pozwala na gładkie pokrywanie powierzchni oraz sprawia, że rysunek lśni. Jeśli ktoś rozpoczyna swoją przygodę z rysunkiem, powinien wiedzieć, że nie wszystko jest perfekcyjne od początku. Niemniej nie należy się zrażać, gdyż wiedzę jak rysować pastelami olejnymi zdobywa się bardzo szybko, a podjęte próby rysowania zostaną nagrodzone stworzeniem własnego stylu rysowania.

Pastele olejne ze Studia Kreatywnego Faber-Castell są bogato napigmentowane i robią wrażenie dzięki optymalnemu kryciu powierzchni. Mają niezawodną jakość potrzebną do uzyskaniu dobrych rysunków. Można z nimi pracować w trójwymiarze, stosować je bezpośrednio na papier lub pracować ze szpatułką. Wyjątkowe jest to, że stosowanie pasteli olejnych prowadzi spontanicznie do rysowania i malowania.

pastele olejne Faber-Castell 

Podłoże 

Różnorodność podłoża możliwa do zastosowania w pracy z pastelami olejnymi Faber-Castell zaskakuje. Pastele olejne przylegają dobrze do kolorowego papieru, brystolu, kartonu, płótna, drewna, szkła, skóry, polistyrenu, a nawet plastiku. Dla początkujących najlepszym podłożem do rozpoczęcia przygody z pastelami olejnymi będzie papier, który pozwala na poznanie i przyzwyczajenie się do konsystencji pasteli. Na rynku dostępny jest papier przeznaczony do pasteli olejnych, który początkującym daje możliwość koncentrowania się jedynie na technice rysowania.

Pastele olejne bardzo dobrze harmonizują z farbami akwarelowymi. Do wypróbowania techniki łączenia pasteli olejnych z farbami akwarelowymi idealny jest papier akwarelowy.

 

Nakładanie pasteli olejnych cienkimi i grubymi warstwami 

Niuanse kolorystyczne otrzymywane na papierze kolorowym przy użyciu pasteli olejnych inspirują do tworzenia nowych rysunków. W przypadku bogatego nakładania pasteli na papier wyrazistość i nieprzezroczystość uzyskanych kolorów zaskakuje. Gdy użycie pasteli olejnych jest delikatne, to ich kolor miesza się z kolorem papieru, tworząc nową barwę. Możliwy do uzyskania efekt można, przed właściwym malowaniem, przetestować na osobnej kartce papieru.

 

Linie i powierzchnie 

Ze swoimi krawędziami i powierzchniami okrągłe pastele olejne Faber-Castell dają możliwość odkrywania i tworzenia nieograniczonych wariacji linii. Eksperymentując z liniami można obracać pastele olejne podczas rysowania i wpływać na wygląd linii używając różnego nacisku i kąta nachylenia. Odcięty kawałek pasteli daje możliwość uzyskania dokładnej szerokiej powierzchni. Do uzyskania ekspresyjnych powierzchni można użyć szpatułki. Na początku należy odciąć kawałki pasteli i pokruszyć ją bezpośrednio na papierze. Następnie użyć szpatułki do przesuwania wokół odciętych kawałków i w ten sposób tworzyć niezwykłe tekstury. Warto być odważnym i mieszać szpatułką kilka kolorów, a zamiłowanie do eksperymentów zostanie nagrodzone.

Ostrzenie pasteli olejnych nożem pozwala na uzyskanie cienkich linii.

 

Rozmazywanie 

Pastele olejne, dzięki ich miękkiej konsystencji, można rozmazywać. Najlepiej do tego celu służy wiszer. Można również użyć kawałka materiału, unikalnego narzędzia do kształtowania i mieszania kolorów, tzw. colour shaper, a także, po prostu, palca.

Jednak nie wszystkie kolory rozmazują się tak samo dobrze. Aby poprawić zdolność ich rozmazywania można najpierw pomalować powierzchnię białą pastelą olejną. Podczas nakładania koloru na białą warstwę wyczuwa się gładkość połączenia obu warstw, a efektem jest płynne rozmazanie.

 

Mieszanie kolorów

Jasne pastele olejne są bardziej przezroczyste od ciemnych. Dlatego niebieski kolor na żółtym da inną barwę niż żółty na niebieskim.

 

Bezpośrednie mieszanie na papierze

Istnieje kilka technik, za pomocą których można wypróbować wizualne i fizyczne mieszanki kolorów. Wizualne kompozycje kolorów mają swój własny urok. Piękne kompozycje kolorystyczne, które można tworzyć powoli i kontrolować, otrzymuje się poprzez luźne zestawienie i zachodzenie na siebie kropek.

Kolory widziane z dystansu łączą się w mieszane odcienie kolorów. W tym samym stylu można tworzyć własne wzory, które również prowadzą do mieszanek optycznych. Idealnie pasują do tego kreskowania, kropkowania, zawijasy i podobne struktury.

 

Zacieranie kolorów (zamazywanie)

Zacieranie kolorów tworzy płaskie mieszanki kolorystyczne. Jedną ze stosowanych metod jest nałożenie cienkiej warstwy wybranego koloru na inny kolor, a następnie jej przetarcie. Do tego celu można użyć blendera, kawałka materiału, palca lub narzędzia zwanego colour shaper.

Zacieranie kolorów przy użyciu pasteli olejnej tworzy kolorowe kompozycje, w których kolory łagodnie napływają na siebie. Rozmazanie białej pasteli na położonym wcześniej kolorze rozjaśnia go. Zamazywanie kolorową pastelą powoduje powstanie ciemniejszego, bardziej intensywnego koloru powierzchni, uzależnionego od odcienia pasteli. Warto również sprawdzić jaki będzie efekt przy zastosowaniu białego podłoża.

Podczas zamazywania następuje zamknięcie powierzchni papieru, co powoduje trudności z nakładaniem białego lub jaśniejszego koloru. Aby to umożliwić, można użyć utrwalacza do pasteli. Rozpryskany, a następnie wyschnięty utrwalacz formuje powłokę, która pozwala na nakładanie dodatkowych warstw kolorów, także tych jaśniejszych.

W sprzedaży są dostępne bezbarwne pastele olejne, które można użyć do wzajemnego wcierania kolorów.

 

Rozjaśnianie i przyciemnianie

Do przyciemniania można użyć czarnego lub szarego koloru. Warto jednak spróbować użyć koloru przeciwstawnego do przyciemnianego koloru tzw. koloru uzupełniającego. Kolor ten na kole kolorów znajduje się po przeciwnej stronie wybranego koloru. Kolorami uzupełniającymi się są np. kolor niebieski i pomarańczowy. Kiedy nałoży się jeden z nich na drugi otrzymuje się odcień szarości, który można różnicować poprzez zmianę proporcji użytych kolorów.

Mieszanie wybranego koloru z kolorem białym, jak i pokrywanie wybranego koloru kolorem białym stanowi świetną metodą rozjaśniania. W podobny sposób można zastosować jaśniejszy odcień wybranego koloru. W zależności od odcienia koloru powstają ciepłe lub zimne odcienie koloru.

 

Gradienty koloru – gładkie przejście między dwoma kolorami

pastelami olejnymi Faber-Castell można uzyskać efekt miękko płynących kolorów, które rozmazują się płynnie w gradienty koloru.

Aby poćwiczyć powyższą technikę, należy wziąć trzy dowolne kolory i w myślach dokonać podziału gradientu na trzy części. Następnie rozpocząć rysowanie pierwszym kolorem w segmencie po lewej stronie rysując z gładkim przejściem tonalnym od mocnego do rozrzedzonego. Następnie zrobić to samo drugim kolorem z prawej strony trzeciego segmentu. Na końcu nakładać mocno trzeci kolor w środkowej części zaczynając od jej środka. Później iść w kierunku sąsiadujących segmentów w lewo i w prawo nakładając kolor coraz cieniej. Na końcu należy użyć wiszera, aby rozmazać kolory od jasnego do ciemnego.

Wiszer, który zrobiony jest ze zwiniętego bardzo mocno papieru i który, może być przycinany do odpowiedniego rozmiaru ostrym nożem lub obcinaczką dostępny jest w różnych grubościach.

 

Malowanie olejem

Ciekawą techniką pracy z pastelami olejnymi jest łączenie ich z olejkiem dla dzieci lub terpentyną. Na początku należy nanieść pastelę olejną na papier, a następnie pokryć pastelę cienką warstwą oleju przy użyciu pędzla lub kawałka materiału. W ten sposób powstanie cienka powłoka, a ilość użytego oleju zdecyduje o przezroczystości koloru. Technika ta pomaga przy tworzeniu dużych powierzchni, jak i jest właściwa do podkreślania obrazów akrylowych i olejnych.

W przypadku tej techniki można wykorzystać skruszone pastele. Drobne części pasteli należy skruszyć i wymieszać szpachelką na papierze, a następnie pomalować kolory terpentyną. Gwarantowane są interesujące kompozycje kolorystyczne.

Malując pastelami olejnymi, nie powinno używać się taniego pędzelka z uwagi na fakt, że włosie, podczas czyszczenia, musi wytrzymać silne działanie środka czyszczącego na bazie alkoholu.

 

Sgraffito

Sgraffito jest niezwykle kreatywną techniką rysowania. Używając tej techniki można dodać rysunkom dużej głębi dzięki mocnym kontrastom jasnego i ciemnego. Z uwagi na doskonale krycie, w technice sgraffito doskonale odnajdują się pastele olejne Faber-Castell.

Stosując technikę sgraffito w pierwszej kolejności należy coś narysować, najlepiej jasnymi kolorami. Następnie pokryć cały rysunek kolorem czarnym lub innym ciemnym kolorem. Kolejnym krokiem jest użycie skalpela lub tępej igły, aby delikatnie wyskrobać linie, powierzchnie lub struktury z czarnej powierzchni i w ten sposób na nowo uwolnić kolory znajdujące się pod spodem.

Przed pokryciem rysunku czarnym kolorem, można zrobić zdjęcie rysunkowi, aby mieć pewność, że wydrapując nożem elementy rysunku, wyeksponuje się jego właściwe części.

 

Praca z szablonami

Praca z szablonami jest to prosta technika, która pozwala na szybkie tworzenie ciekawych efektów. Szablon można stworzyć z kartonu lub papieru wycinając koło lub zarys górzystego krajobrazu, a następnie na jego krawędzie nałożyć kolor. Później położyć szablon na papierze i użyć palca do rozmazania koloru nad jego krawędzią i na papierze. Ta technika jest doskonała do tworzenia harmonijnych elementów tła, np. łąki lub plaży.

 

Enkaustyka

Zapoznanie się z techniką enkaustyczną wymaga praktyki, ale z uwagi na moc przyjemności, jaką daje zabawa z płynnymi kolorami, jest ona tego warta. Do stosowania tej techniki potrzebne jest żelazko enkaustyczne oraz specjalny papier. W tej technice kolory nakładane są na gorącą metalową powierzchnię żelazka enkaustycznego, a następnie rozmazywane na papierze. Technika ta stanowi czystą inspiracją.

 

Użyteczne wskazówki

Do zakrycia powierzchni, które nie powinny zostać pokryte kolorem, można użyć taśmy maskującej. Ponieważ taśmę należy później odkleić, nie należy jej przyklejać zbyt mocno.

Przy pomocy noża można usunąć specyficzne odbicia światła i linie strukturalne z kolorowej powierzchni. Rezultatem są żywe akcenty, które nadają rysunkowi głębi i powodują, że jest on wyjątkowy.

Inną ciekawą metodą jest użycie tępej igły do wytłoczenia rysunku albo struktury w papierze przed rozpoczęciem rysowania. Wtłoczone linie pozostają w kolorowym papierze i tworzą wspaniały wygląd.

Pastele zachowują miękką konsystencję, w związku z czym kolor może zostać zamazany przez pomyłkę. Aby ochronić obraz namalowany pastelą olejną przed zniszczeniem można pokryć go cienką warstwą utrwalacza.

Warto być odważnym i używać różnych technik i narzędzi w sposób kreatywny. Należy pamiętać, że dopiero po próbach i popełnionych błędach odnajduje się własny styl. Jedną z możliwości jest użycie noża lub szpatułki. Swobodne przeciągnięcie krawędzi szpatułki lub noża przez części rysunku lub już dokończonego obrazu stworzy spontaniczne linie, które dodadzą obrazowi niezwykłego dynamizmu.

W jednym rysunku można użyć wiele technik, np. nałożenia oleju na wybrane części rysunku, nałożenia białą pastelą jasnych refleksów, zastosowania techniki sgraffito z czarnym kolorem, zrobienia linii przy pomocy skalpela i zastosowania utrwalacza.

 

Łączenie silnych technik

Powyższych technik rysowania można używać na wiele sposobów. Jeżeli ktoś szuka jeszcze większych możliwości i lubi używać technik mieszanych, niech eksperymentuje z użyciem innych materiałów i narzędzi z zakresu Studia Kreatywnego Faber-Castell. Z wodoodpornym tuszem indyjskim pisaka artystycznego Pitt Artist Pen Faber-Castell można stworzyć wspaniałe akcenty lub wykonać zarys rysunku. Genialne rezultaty można również osiągnąć łącząc pastele olejne z kredkami Goldfaber Aqua Faber-Castell. Rozpuszczalne w wodzie kolory pokrywają stworzony pastelami olejnymi wodoodporny rysunek w bardzo malowniczy sposób.

 

Pastele olejne Faber-Castell  dostepne są w opakowaniach 12-, 24- i 36- kolorów.

Tabela kolorów 

Lp Numer Colour Kolor
1 101 white biały
2 102 cream kremowy
3 105 light cadmium yellow jasny kadm żółty
4 107 cadmium yellow kadm żółty
5 108 dark cadmium yellow ciemny kadmowy żółty
6 111 cadmium orange kadm pomarańczowy
7 115 dark cadmium orange ciemny kadm pomarańczowy
8 219 deep scarlet red głęboka szkarłatna czerwień
9 123 fuchsia fuksja
10 119 light magenta jasna magenta
11 125 middle purple pink średni fioletowy róż
12 134 crimson karmazyn
13 139 light violet jasny fioletowy
14 136 purple violet purpurowy fiolet
15 151 Helio bleu reddish niebieski czerwonawy
16 143 cobalt blue błękit kobaltowy
17 110 phthalo blue ftalowy niebieski
18 145 light phthalo blue jasny ftalowy niebieski
19 154 light cobalt turquoise jasny turkus kobaltowy
20 161 phthalo green zieleń ftalowa
21 163 emerald green szmaragdowo zielony
22 171 light green jasny zielony
23 167 permanent green olive trwała zieleń oliwki
24 173 olive green yellowish żółtawa oliwkowa zieleń
25 172 earth green ziemista zieleń
26 131 medium flesh średni cielisty
27 132 light flesh jasny cielisty
28 190 Venetian red czerwień wenecka
29 188 sanquine sangwina
30 186 terracotta terakota
31 184 dark Naples ochre ciemna ochra neapolitańska
32 180 raw umber czysta umbra
33 283 burnt siena siena palona
34 231 cold grey II zimny szary II
35 233 cold grey IV zimny szary IV
36 199 black czarny

 


Opracowanie:
SklepFC.pl - Złoty internetowy sklep Faber-Castell. Kopiowanie bez zezwolenia zabronione.