Faber-Castell Polychromos - wyjątkowe kredki dla wymagających artystów

Kredki Polychromos pojawiły się na rynku w 1908 roku i od tego czasu, dzięki swojej niezmiennie najwyższej jakości oraz bogatej kolorystyce cieszą się wśród artystów nieustającą popularnością. Ich nazwa „polychromos” pochodzi od greckich słów „poly” czyli wiele oraz „chroma” czyli kolor. Wachlarz 120 kolorów kredek Polychromos oraz nieskończona ilość mieszanych kolorów powodują, że zasługują one w pełni na swoje greckie imię. Użyte do ich produkcji wysokiej jakości materiały dostarczają najwyższej odporności na złamanie, nieporównywalnej odporności na światło, wysokiej odporności na ścieranie i wodę oraz doskonałej kolorystyki. 

Skład kredek Polychromos to unikalna mieszanina wosku z innymi materiałami. Wbrew wielu informacjom dostępnym w internecie, do produkcji nie użyto oleju. 

kredki Polychromos Faber-Castell 

Wybór papieru

Wybór papieru zależy od intencji i stylu rysowania artysty. Na prowadzenie kredki wpływ ma wybrana faktura papieru oraz jego ziarnistość. Wysokiej jakości papiery do rysowania charakteryzują się przeważnie wyższą gramaturą i zastosowaniem surowców najwyższej klasy, które dostarczają najlepszych właściwości użytkowych, dobrej odporności na starzenie oraz wymazywalności. Do szczegółowego, dokładnego rysowania odpowiednie są papiery prasowane na gorąco. Są one bardzo gładkie, tworzą wyraźnie określone pociągnięcia i jednorodne obszary kolorystyczne. Z kolei papiery prasowane na zimno mają powierzchnie od delikatnych po gruboziarniste, rozpraszają linie i dają wrażenie luźnego rysowania kredką. Kolorowe, a w szczególności ciemne papiery podkreślają blask kredek Polychromos

Kredki Polychromos można stosować na papierze rysunkowym, akwarelowym, papierze do pasteli, ale także na szorstkich powierzchniach takich jak karton, drewno, kamień, skóra czy szczotkowany metal.

Na charakter rysunku, oprócz wybranego papieru, wpływ ma również sposób trzymania kredki, kąt jej nachylenia oraz siła nacisku.

Sposób trzymania kredki

Sposób trzymania kredki wpływa na indywidualne prowadzenie linii. Trzymanie kredki bliżej grafitu powoduje, że rysunek jest dokładniejszy, z większą ilością szczegółów, natomiast luźne trzymanie kredki pozwala osiągnąć efekt szkicu. 

Kąt nachylenia

Kąt nachylenia kredki podczas rysunku determinuje grubość linii. Ostry kąt  tworzy jasno określone linie, podczas gdy płaski kąt tworzy linie szersze, a nawet obszary kolorystyczne. Kąt ekstremalnie płaski pozwala na cieniowanie i dzięki temu szybkie uzyskanie dużych powierzchni kolorystycznych. 

Siła nacisku

Poprzez różnicowanie intensywności nacisku na kredkę można otrzymać cienkie, szerokie, jasne lub ciemne linie.

Koło kolorów

Na kole kolory uzupełniające leżą naprzeciwko siebie. Kolory te umieszczone na rysunku obok siebie zwiększają intensywność koloru każdej z nich. I tak, np. umieszczenie pomarańczowego koło niebieskiego, powoduje, że niebieski błyszczy. Kredka biała i kredki jasne służą do rozjaśniania kolorów. Natomiast do przyciemniania kolorów służą kredki czarne lub szare oraz odpowiednie kolory uzupełniające. Nakładanie warstwami uzupełniających się kolorów powoduje powstanie łamanych lub szarych mieszanek kolorystycznych. Nawarstwianie jasnych i ciemnych kolorów zwiększa jaskrawość i żywość kolorów. W zależności w jakiej kolejności kolory zachodzą na siebie otrzymuje się różne kolory. Np. żółty na niebieskim tworzy inny kolor niż niebieski na żółtym. 

Proces mieszania ze sobą różnych kolorów nazywamy blendowaniem. Gradienty koloru powstają poprzez zwiększenie nacisku na kredkę podczas rysowania, pokrycie koloru białą lub jasną kredką lub rozjaśnianie konkretnych obszarów gumką w kredce.

kredki Polychromos Faber-Castell

Techniki

Kredki Polychromos doskonale sprawdzają się w technikach kreskowania oraz technikach frottage czy sgraffito. 

Kreskowanie 

Kreskowanie widoczne z dystansu przechodzi w obszary kolorystyczne. Im bliżej linie są koło siebie tym intensywniejszy i ciemniejszy jest widziany kolor.

Równe regularne kreskowanie długimi pociągnięciami nadaje rysunkowi gładkiego wyglądu bez głębi. Z kolei krótkie pociągnięcia w tym samym kierunku z nakładaniem na siebie kolejnych warstw tworzą jasne i zacienione obszary oraz nadają obiektowi plastyczności. Kreskowanie w tym samym kierunku z intensywnym nakładaniem dostarcza mocnych kontrastów, ale szczegóły są mniej dokładne.

Kreskowanie równległe 

W kreskowaniu równoległym pociągnięcia kredki idą w tym samym kierunku.  Długość pociągnięć i odległość między nimi ma wpływ na efekt wizualny, natomiast nakładanie i zagęszczanie wpływa na wartość tonalną i mieszanie barw. 

Kreskowanie krzyżowe

W kreskowaniu krzyżowym pociągnięcia kredki następują pod różnymi kątami. Zmieszane barwy i cienie definiują grubość, kolor i chromatyczność kreskowania krzyżowego. 

Kreskowanie twórcze

Twórcze kreskowanie odbywa się na indywidualnym konturze obiektu. 

kredki Polychromos Faber-Castell

Frottage

Technika frottage polega na odciskaniu dowolnych wzorów na papierze z obiektów znajdujących się pod nim. Mogą to być drewno, tkanina, ziarnista płyta szklana, metal, szorstki materiał, kamień. Odciśnięcie faktury na papierze następuje poprzez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie kredką.

Sgraffito

W technice Sgraffito dwa kolory nakłada się na siebie, a następnie przy użyciu noża wydrapuje linie lub obszary z wierzchniej warstwy.

Krawędź papieru i szablony

Ciekawe efekty rysunku można uzyskać również poprzez użycie dodatkowej kartki papieru. Rysując krótkie linie przebiegające przez krawędź dodatkowej kartki papieru można stworzyć trawę, zarost lub inne abstrakcyjne struktury.

Papier tłoczony

W przypadku papieru tłoczonego przy użyciu odpowiedniego narzędzia, np. tępej igły, można, przed rozpoczęciem rysowania, wydrapać dokładny kontur lub przypadkową strukturę, które po użyciu kredki pozostają nietknięte.

Malowanie

Kredki artystyczne Polychromos są rozpuszczalne za pomocą oleju parafinowego dzięki czemu można nimi malować i tworzyć ekstrawaganckie podłoża dla powstających później na nich rysunkach.

Narzędzia

Rysując kredkami Polychromos jako środków stylistycznych można użyć dodatkowych narzędzi, takich jak gumka, nóż, papier ścierny czy wiszer. Wymazując wybrane obszary gumką uzyskuje się białe obszary lub obszary o mniej intensywnym kolorze. Ręcznie robiony wielofunkcyjny nóż służy do korekcji graficznej i ostrzenia kredek.  

Nóż, papier ścierny lub skalpel pozwalają precyzyjnie nanieść barwnik na wybrany obszar, a następnie rozetrzeć go za pomocą palca lub wiszera. Ta technika jest idealna do kształtowania włókien lub uzyskania większych obszarów kolorystycznych małym wysiłkiem. 

Media mieszane

Kredki Polychromos doskonale sprawdzają się w technikach mieszanych. Można je łączyć z pisakami Pitt Artist Pen posiadającymi odporny na światło tusz indyjski  lub kredkami akwarelowymi. Pisaki Pitt Artist Pen są doskonałe do rysowania przygotowawczego lub do kreślenia wyraźnych linii i akcentów na rysunkach. Kredki akwarelowe Albrecht Durer i Albrecht Durer Magnus tworzą akwarelowe podłoża i dają rysunkom tworzonym na tych powierzchniach wyrazisty charakter. Zróżnicowane twardości ołówków Castell 9000 w łatwy sposób łączą się z kredkami Polychromos.

Kredki Polychromos dostępne są na sztuki lub w zestawach w pudełkach metalowych: 12- , 24- ,36- ,60-120- kolorów; 36 kol w opakowaniu studio box oraz w kasetach drewnianych : 72 i 120  kolorów, do których kolory zostały dobrane w sposób staranny i wyważony. Dostępne są także limitowane zestawy 68 kredek w pudełku zaprojektowanym przez Patricię Sierhuis van Roij, laureatkę konkursu na opakowanie kredek Polychromos.

Na początek przygody dobrym pomysłem jest wypróbowanie pojedynczych kredek. W sklepie FC jest możliwość zakupu na sztuki kredek Polychromos w dowolnie wybranych kolorach. 

 kredki Polychromos Faber-Castell

Tabela kolorów kredek Polychromos:

 
Lp Numer Colour Kolor
1 101 white biały
2 103 ivory kość słoniowa
3 102 cream kremowy
4 104 light yellow glaze błyszczący jasny żółty
5 205 cadmium yellow lemon kadm cytrynowy
6 105 light cadmium yellow jasny kadm żółty
7 106 light chrome yellow jasny chrom żółty
8 107 cadmium yellow kadm żółty
9 108 dark cadmium yellow ciemny kadmowy żółty
10 109 dark chrome yellow ciemny chromowy żółty
11 111 cadmium orange kadm pomarańczowy
12 113 orange glaze błyszczący pomarańczowy
13 115 dark cadmium orange ciemny kadm pomarańczowy
14 117 light cadmium red ciemny kadm czerwony
15 118 scarlet red szkarłatna czerwień
16 121 pale geranium lake blada czerwień kwiatu geranium
17 219 deep scarlet red głęboka szkarłatna czerwień
18 126 permanent carmine trwały karmin
19 223 deep red głęboka czerwień
20 217 middle cadmium red średni kadm czerwony
21 225 dark red ciemny czerwony
22 142 madder rubinowy róż
23 226 alizarin crimson karmazyn alizarynowy
24 127 pink carmine karmin różowy
25 124 rose carmine róż karminowy
26 128 light purple pink jasny fioletowy róż
27 123 fuchsia fuksja
28 133 magenta magenta
29 119 light magenta jasna magenta
30 129 pink madder lake róż marzanny barwierskiej 
31 125 middle purple pink średni fioletowy róż
32 134 crimson karmazyn
33 160 manganese violet fiolet manganowy
34 138 violet fioletowy
35 136 purple violet purpurowy fiolet
36 137 blue violet Liliowo-niebieski
37 249 mauve fioletowo-różowy
38 141 Delft blue porcelanowo-niebieski
39 157 dark indigo ciemny indygo
40 247 indanthrene blue błękit indantrenowy
41 151 heliobleu-reddish niebieski czerwonawy
42 143 cobalt blue błękit kobaltowy
43 120 ultramarine ultramaryna
44 140 light ultramarine jasna ultramaryna
45 146 skyblue błękitny
46 144 cobalt blue-greenish kobalt błękitno-zielonkawy
47 110 phthalo blue ftalowy niebieski
48 152 middle phthalo blue średni ftalowy niebieski
49 145 light phthalo blue jasny ftalowy niebieski
50 149 bluish turguoise niebieskawy turkus
51 246 Prussian blue błękit pruski
52 155 helio turquoise słoneczny turkus
53 153 cobalt turquiose turkus kobaltowy
54 154 light cobalt turquoise jasny turkus kobaltowy
55 156 cobalt green zieleń kobaltowa
56 158 deep cobalt green głęboka zieleń kobaltowa
57 159 Hooker’s green zieleń Hookera
58 264 dark phthalo green ziemna zieleń ftalowa
59 276 chrome oxide green fiery ognista zieleń tlenku kobaltu
60 161 phthalo green zieleń ftalowa
61 163 emerald green szmaragdowo zielony
62 162 light phthalo green jasna ftalowa zieleń
63 171 light green jasny zielony
64 166 grass green zieleń trawiasta
65 112 leaf green zieleń liściasta
66 266 permanent green trwały zielony
67 167 permanent green olive trwała zieleń oliwki
68 267 pine green zieleń sosnowa
69 278 chrome oxide green zieleń tlenku chromu
70 165 juniper green zieleń jałowcowa
71 173 olive green yellowish żółtawa oliwkowa zieleń
72 268 green gold zielone złoto
73 268 may green zieleń głogu
74 168 earth green yelllowish żółtawa ziemista zieleń
75 174 chromium green opaque zieleń chromowa kryjąca
76 172 earth green ziemista zieleń
77 169 caput mortuum purpurowy polichromiczny
78 263 caput mortuum violet purpurowy polichromiczny fiolet
79 193 burnt carmine karmin palony
80 194 red-violet czerwonofioletowy
81 135 light red-violet jasny czerwonofioletowy
82 130 dark flesh ciemny cielisty
83 131 medium flesh średni cielisty
84 132 light flesh jasny cielisty
85 189 cinnamon cynamowowy
86 191 Pompeian red czerwień pompejańska
87 192 Indian red indyjski czerwony
88 190 Venetian red czerwień wenecka
89 188 sanquine sangwina
90 187 burnt ochre ochra palona
91 186 terracotta terakota
92 183 light yellow ochre jasna żółta ochra
93 185 Naples yellow żółty neapolitański
94 184 dark Naples ochre ciemna ochra neapolitańska
95 182 brown ochre brąz ochry
96 180 raw umber czysta umbra
97 179 bistre ciemnobrunatny
98 176 Van Dyck brown brąz Van Dyck'a
99 178 nougat nugatowy
100 280 burnt umber umbra palona
101 283 burnt siena siena palona
102 177 walnut brown brąz orzecha włoskiego
103 175 dark sepia ciemna sepia
104 275 warm grey VI ciepły szary VI
105 274 warm grey V ciepły szary V
106 273 warm grey IV ciepły szary IV
107 272 warm grey III ciepły szary III
108 271 warm grey II ciepły szary II
109 270 warm grey I ciepły szary I
110 230 cold grey I zimny szary I
111 231 cold grey II zimny szary II
112 232 cold grey III zimny szary III
113 233 cold grey IV zimny szary IV
114 234 cold grey V zimny szary V
115 235 cold grey VI zimny szary VI
116 181 Payne's grey ciemny niebieskoszary
117 199 black czarny
118 251 silver srebrny
119 250 gold złoty
120 252 copper miedziany

 

Opracowanie: 
Sklep FC - Autoryzowany sklep Faber-Castell. Kopiowanie bez zezwolenia zabronione.