KREDKI POLYCHROMOS NA SZTUKI - PALETA KOLORÓW I TECHNIKI RYSOWANIA

Dowiedz się więcej na temat kredek, które uwielbiają artyści z całego świata. W naszym artykule znajdziesz pełną paletę 120 kolorów z odnośnikami do każdej kredki oraz ciekawe informacje na temat technik rysowania.

Nazwa kredek Polychromos wywodzi się z greki i oznacza "wiele kolorów". Dokładnie jest ich 120. Żywe i wyjątkowo intensywne barwy świetnie się ze sobą mieszają, kryją oraz są wysoce odporne na światło, ścieranie i wodę. Wykonanie z najwyższej jakości składników gwarantuje doskonałą żywotność. Rysunki wykonane za pomocą kredek Polychromos nie płowieją, a kolory zachowują swoją intensywność mimo upływu lat. Nic więc dziwnego, że kredki Polychromos uwielbiają artyści z całego świata. 

Kredki Polychromos dostępne są w zestawach w pudełkach metalowych: 12- , 24- ,36- ,60- , 120- kolorów36 kol w opakowaniu studio box oraz w kasetach drewnianych : 72 i 120  kolorów, do których kolory zostały dobrane w sposób staranny i wyważony. Dostępne są także limitowane zestawy 68 kredek w pudełku zaprojektowanym przez Patricię Sierhuis van Roij, laureatkę konkursu na opakowanie kredek Polychromos.

Warto pamiętać, że każdą kredkę w dowolnie wybranym kolorze można zakupić także na sztuki. To doskonały pomysł, aby skompletować swój unikalny zestaw lub uzupełnić zakupiony komplet kredek o dodatkowe kolory.

kredki Polychromos Faber-Castell

 

PALETA KOLORÓW

Poniżej przedstawiamy pełną paletę 120 kolorów kredek Polychromos dostępnych na sztuki. Wystarczy kliknąć na numer lub dowolną nazwę by przenieść się do karty produktu wybranej kredki.  

 
Kolor Numer Nazwa angielska Nazwa polska
  101 white biały
  103 ivory kość słoniowa
  102 cream kremowy
  104 light yellow glaze błyszczący jasny żółty
  205 cadmium yellow lemon kadm cytrynowy
  105 light cadmium yellow jasny kadm żółty
  106 light chrome yellow jasny chrom żółty
  107 cadmium yellow kadm żółty
  108 dark cadmium yellow ciemny kadmowy żółty
  109 dark chrome yellow ciemny chromowy żółty
  111 cadmium orange kadm pomarańczowy
  113 orange glaze błyszczący pomarańczowy
  115 dark cadmium orange ciemny kadm pomarańczowy
  117 light cadmium red jasny kadm czerwony
  118 scarlet red szkarłatna czerwień
  121 pale geranium lake blada czerwień kwiatu geranium
  219 deep scarlet red głęboka szkarłatna czerwień
  126 permanent carmine trwały karmin
  223 deep red głęboka czerwień
  217 middle cadmium red średni kadm czerwony
  225 dark red ciemny czerwony
  142 madder rubinowy róż
  226 alizarin crimson karmazyn alizarynowy
  127 pink carmine karmin różowy
  124 rose carmine róż karminowy
  128 light purple pink jasny fioletowy róż
  123 fuchsia fuksja
  133 magenta magenta
  119 light magenta jasna magenta
  129 pink madder lake róż marzanny barwierskiej
  125 middle purple pink średni fioletowy róż
  134 crimson karmazyn
  160 manganese violet fiolet manganowy
  138 violet fioletowy
  136 purple violet purpurowy fiolet
  137 blue violet liliowo-niebieski
  249 mauve fioletowo-różowy
  141 delft blue porcelanowo-niebieski
  157 dark indigo ciemny indygo
  247 indanthrene blue błękit indanternowy
  151 heliobleu-reddish niebieski czerwonawy
  143 cobalt blue błękit kobaltowy
  120 ultramarine ultramaryna
  140 light ultramarine jasna ultramaryna
  146 skyblue błękitny
  144 cobalt blue-greenish kobalt błękitno-zielonkawy
  110 phthalo blue ftalowy niebieski
  152 middle phthalo blue średni ftalowy niebieski
  145 light phthalo blue jasny ftalowy niebieski
  149 bluish turguoise niebieskawy turkus
  246 prussian blue błękit pruski
  155 helio turquoise słoneczny turkus
  153 cobalt turquiose turkus kobaltowy
  154 light cobalt turquoise jasny turkus kobaltowy
  156 cobalt green zieleń kobaltowa
  158 deep cobalt green głęboka zieleń kobaltowa
  159 Hooker’s green zieleń Hookera
  264 dark phthalo green ciemna zieleń ftalowa
  276 chrome oxide green fiery ognista zieleń tlenku chromu
  161 phthalo green zieleń ftalowa
  163 emerald green szmaragdowy zielony
  162 light phthalo green jasna ftalowa zieleń
  171 light green jasny zielony
  166 grass green zieleń trawiasta
  112 leaf green zieleń liściasta
  266 permanent green trwały zielony
  167 permanent green olive trwała zieleń oliwki
  267 pine green zieleń sosnowa
  278 chrome oxide green zieleń tlenku chromu
  165 juniper green zieleń jałowcowa
  173 olive green yellowish żółtawa oliwkowa zieleń
  268 green gold zielone złoto
  170 may green zieleń głogu
  168 earth green yelllowish żółtawa ziemista zieleń
  174 chromium green opaque zieleń chromowa kryjąca
  172 earth green ziemista zieleń
  169 caput mortuum purpurowy polichromiczny
  263 caput mortuum violet purpurowy polichromiczny fiolet
  193 burnt carmine karmin palony
  194 red-violet czerwonofioletowy
  135 light red-violet jasny czerwonofioletowy
  130 dark flesh ciemny cielisty
  131 medium flesh średni cielisty
  132 light flesh jasny cielisty
  189 cinnamon cynamonowy
  191 Pompeian red czerwień pompejańska
  192 Indian red indyjski czerwony
  190 Venetian red czerwień wenecka
  188 sanquine sangwina
  187 burnt ochre ochra palona
  186 terracotta terakota
  183 light yellow ochre jasna żółta ochra
  185 Naples yellow żółty neapolitański
  184 dark Naples ochre ciemna ochra neapolitańska
  182 brown ochre brąz ochry
  180 raw umber czysta umbra
  179 bistre ciemnobrunatny
  176 Van Dyck brown brąz Van Dycka
  178 nougat nugatowy
  280 burnt umber umbra palona
  283 burnt siena siena palona
  177 walnut brown brąz orzecha włoskiego
  175 dark sepia ciemna sepia
  275 warm grey VI ciepły szary VI
  274 warm grey V ciepły szary V
  273 warm grey IV ciepły szary IV
  272 warm grey III ciepły szary III
  271 warm grey II ciepły szary II
  270 warm grey I ciepły szary I
  230 cold grey I zimny szary I
  231 cold grey II zimny szary II
  232 cold grey III zimny szary III
  233 cold grey IV zimny szary IV
  234 cold grey V zimny szary V
  235 cold grey VI zimny szary VI
  181 Payne's grey ciemny niebieskoszary
  199 black czarny
  251 silver srebrny
  250 gold złoty
  252 copper miedziany

Uwaga! Kolory mogą się nieco różnić, w zależności od monitora na którym są wyświetlane.  

 

 Dlaczego warto kupować kredki na sztuki? Jakie są ulubione kolory Polychromosów vlogerki Barbary Michalskiej (ELFIKa)?

Przekonaj się oglądając film! 

 

 TECHNIKI RYSOWANIA KREDKAMI POLYCHROMOS:

 

Wybór papieru

Wybór papieru zależy od intencji i stylu rysowania artysty. Na prowadzenie kredki wpływ ma wybrana faktura papieru oraz jego ziarnistość. Wysokiej jakości papiery do rysowania charakteryzują się przeważnie wyższą gramaturą i zastosowaniem surowców najwyższej klasy, które dostarczają najlepszych właściwości użytkowych, dobrej odporności na starzenie oraz wymazywalności. Do szczegółowego, dokładnego rysowania odpowiednie są papiery prasowane na gorąco. Są one bardzo gładkie, tworzą wyraźnie określone pociągnięcia i jednorodne obszary kolorystyczne. Z kolei papiery prasowane na zimno mają powierzchnie od delikatnych po gruboziarniste, rozpraszają linie i dają wrażenie luźnego rysowania kredką. Kolorowe, a w szczególności ciemne papiery podkreślają blask kredek Polychromos

Kredki Polychromos można stosować na papierze rysunkowym, akwarelowym, papierze do pasteli, ale także na szorstkich powierzchniach takich jak karton, drewno, kamień, skóra czy szczotkowany metal.

Na charakter rysunku, oprócz wybranego papieru, wpływ ma również sposób trzymania kredki, kąt jej nachylenia oraz siła nacisku.

Sposób trzymania kredki

Sposób trzymania kredki wpływa na indywidualne prowadzenie linii. Trzymanie kredki bliżej grafitu powoduje, że rysunek jest dokładniejszy, z większą ilością szczegółów, natomiast luźne trzymanie kredki pozwala osiągnąć efekt szkicu. 

Kąt nachylenia

Kąt nachylenia kredki podczas rysunku determinuje grubość linii. Ostry kąt  tworzy jasno określone linie, podczas gdy płaski kąt tworzy linie szersze, a nawet obszary kolorystyczne. Kąt ekstremalnie płaski pozwala na cieniowanie i dzięki temu szybkie uzyskanie dużych powierzchni kolorystycznych. 

Siła nacisku

Poprzez różnicowanie intensywności nacisku na kredkę można otrzymać cienkie, szerokie, jasne lub ciemne linie. 

Koło kolorów

Na kole kolory uzupełniające leżą naprzeciwko siebie. Kolory te umieszczone na rysunku obok siebie zwiększają intensywność koloru każdej z nich. I tak, np. umieszczenie pomarańczowego koło niebieskiego, powoduje, że niebieski błyszczy. Kredka biała i kredki jasne służą do rozjaśniania kolorów. Natomiast do przyciemniania kolorów służą kredki czarne lub szare oraz odpowiednie kolory uzupełniające. Nakładanie warstwami uzupełniających się kolorów powoduje powstanie łamanych lub szarych mieszanek kolorystycznych. Nawarstwianie jasnych i ciemnych kolorów zwiększa jaskrawość i żywość kolorów. W zależności w jakiej kolejności kolory zachodzą na siebie otrzymuje się różne kolory. Np. żółty na niebieskim tworzy inny kolor niż niebieski na żółtym. 

Proces mieszania ze sobą różnych kolorów nazywamy blendowaniem. Gradienty koloru powstają poprzez zwiększenie nacisku na kredkę podczas rysowania, pokrycie koloru białą lub jasną kredką lub rozjaśnianie konkretnych obszarów gumką w kredce.

kredki Polychromos Faber-Castell

Techniki

Kredki Polychromos doskonale sprawdzają się w technikach kreskowania oraz technikach frottage czy sgraffito. 

Kreskowanie 

Kreskowanie widoczne z dystansu przechodzi w obszary kolorystyczne. Im bliżej linie są koło siebie tym intensywniejszy i ciemniejszy jest widziany kolor.

Równe regularne kreskowanie długimi pociągnięciami nadaje rysunkowi gładkiego wyglądu bez głębi. Z kolei krótkie pociągnięcia w tym samym kierunku z nakładaniem na siebie kolejnych warstw tworzą jasne i zacienione obszary oraz nadają obiektowi plastyczności. Kreskowanie w tym samym kierunku z intensywnym nakładaniem dostarcza mocnych kontrastów, ale szczegóły są mniej dokładne.

Kreskowanie równległe 

W kreskowaniu równoległym pociągnięcia kredki idą w tym samym kierunku.  Długość pociągnięć i odległość między nimi ma wpływ na efekt wizualny, natomiast nakładanie i zagęszczanie wpływa na wartość tonalną i mieszanie barw. 

Kreskowanie krzyżowe

W kreskowaniu krzyżowym pociągnięcia kredki następują pod różnymi kątami. Zmieszane barwy i cienie definiują grubość, kolor i chromatyczność kreskowania krzyżowego. 

Kreskowanie twórcze

Twórcze kreskowanie odbywa się na indywidualnym konturze obiektu. 

Frottage

Technika frottage polega na odciskaniu dowolnych wzorów na papierze z obiektów znajdujących się pod nim. Mogą to być drewno, tkanina, ziarnista płyta szklana, metal, szorstki materiał, kamień. Odciśnięcie faktury na papierze następuje poprzez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie kredką.

Sgraffito

W technice Sgraffito dwa kolory nakłada się na siebie, a następnie przy użyciu noża wydrapuje linie lub obszary z wierzchniej warstwy.

Krawędź papieru i szablony

Ciekawe efekty rysunku można uzyskać również poprzez użycie dodatkowej kartki papieru. Rysując krótkie linie przebiegające przez krawędź dodatkowej kartki papieru można stworzyć trawę, zarost lub inne abstrakcyjne struktury.

Papier tłoczony

W przypadku papieru tłoczonego przy użyciu odpowiedniego narzędzia, np. tępej igły, można, przed rozpoczęciem rysowania, wydrapać dokładny kontur lub przypadkową strukturę, które po użyciu kredki pozostają nietknięte.

kredki Polychromos Faber-Castell

Malowanie

Kredki artystyczne Polychromos są rozpuszczalne za pomocą oleju parafinowego dzięki czemu można nimi malować i tworzyć ekstrawaganckie podłoża dla powstających później na nich rysunkach.

Narzędzia

Rysując kredkami Polychromos jako środków stylistycznych można użyć dodatkowych narzędzi, takich jak gumka, nóż, papier ścierny czy wiszer. Wymazując wybrane obszary gumką uzyskuje się białe obszary lub obszary o mniej intensywnym kolorze. Ręcznie robiony wielofunkcyjny nóż służy do korekcji graficznej i ostrzenia kredek.  

Nóż, papier ścierny lub skalpel pozwalają precyzyjnie nanieść barwnik na wybrany obszar, a następnie rozetrzeć go za pomocą palca lub wiszera. Ta technika jest idealna do kształtowania włókien lub uzyskania większych obszarów kolorystycznych małym wysiłkiem. 

Media mieszane

Kredki Polychromos doskonale sprawdzają się w technikach mieszanych. Można je łączyć z pisakami Pitt Artist Pen posiadającymi odporny na światło tusz indyjski  lub kredkami akwarelowymi. Pisaki Pitt Artist Pen są doskonałe do rysowania przygotowawczego lub do kreślenia wyraźnych linii i akcentów na rysunkach. Kredki akwarelowe Albrecht Durer i Albrecht Durer Magnus tworzą akwarelowe podłoża i dają rysunkom tworzonym na tych powierzchniach wyrazisty charakter. Zróżnicowane twardości ołówków Castell 9000 w łatwy sposób łączą się z kredkami Polychromos.

 

Opracowanie: 
Sklep FC - Autoryzowany sklep Faber-Castell. Kopiowanie bez zezwolenia zabronione.