NADAJ ŻYCIA TWOIM RYSUNKOM KREDKAMI AKWARELOWYMI GOLDFABER AQUA

Kredki akwarelowe Goldfaber Aqua są klasycznymi kredkami do rysowania. Można ich używać do rysowania, tworzenia szybkich szkiców, kreskowania czy cieniowania. W artykule zawarliśmy wiele wskazówek, instrukcji i przykładów dotyczących technik rysowania, pokazujących jak łatwo stworzyć piękny obraz rysując kredkami akwarelowymi Goldfaber Aqua.

Niezależnie od osobistej motywacji i poziomu umiejętności nowa koncepcja Studia Kreatywnego pozwala zarówno początkującym, jak i artystom pasjonatom pokazać ich kreatywność oraz oferuje wszystko co niezbędne, aby tego dokonać: wysokiej jakości produkty do rysowania i malowania, doskonale dobraną paletę kolorów, materiał, który inspiruje i wspiera oraz  nieporównywalną różnorodność ich możliwych zastosowań.

Studio Kreatywne inspiruje najlepszą jakością produktów i  bogactwem kolorów.

Nawet jeżeli od narysowania ostatniego rysunku minęło sporo czasu, warto wziąć kredkę, zacząć rysować i zapomnieć o całym świecie. Jeśli powstające dzieło nie jest idealne,  samo tworzenie i koncentrowanie się na rysunku nagrodzi rysującego poczuciem zadowolenia i przyniesie relaks.

W poniższym tekście zawartych zostało wiele wskazówek, instrukcji i przykładów dotyczących technik rysowania, pokazujących jak łatwo stworzyć piękny obraz rysując kredkami akwarelowymi Goldfaber Aqua.

Faber-Castell używa ujednoliconego systemu numeracji kolorów co pozwala na użycie konkretnego koloru kredki akwarelowej Goldfaber Aqua z dokładnie takim samym kolorem (oznaczonym takim samym numerem, jak kredka Goldfaber Aqua) pasteli olejnej lub pasteli suchej.

Kredki akwarelowe Goldfaber Aqua są klasycznymi kredkami do rysowania. Można ich używać do rysowania, tworzenia szybkich szkiców, kreskowania czy cieniowania. Jednak jest coś co je wyróżnia na tle innych kredek. To całkowita rozpuszczalność koloru w wodzie. Dzięki pędzelkowi i wodzie rysunki tworzone kredkami akwarelowymi Goldfaber Aqua przeobrażają się w pełne życia i intensywnych kolorów obrazy akwarelowe.

Z kredkami akwarelowymi Goldfaber Aqua twórca wyrusza w podróż odkrywczą, w której jego ciekawość rozbudzana jest przez wiele sposobów łączenia suchych i mokrych technik oraz możliwościami jakie stwarzają podczas rysowania i malowania.

kredki akwarelowe Goldfaber Aqua Faber-Castell

Przyciemnianie i rozjaśnianie

Do przyciemniania kolorów można użyć koloru czarnego, jak i odpowiedniego koloru uzupełniającego, który na kole kolorów znajduje się naprzeciwko wybranego koloru. Nakładając te dwa kolory na siebie nawzajem otrzymuje się odcień szarości, który można zmieniać poprzez regulowanie proporcji użytych kolorów.

Nakładanie koloru białego na wybrany kolor jest świetną metodą rozjaśnienia. Podobnie można użyć innych jaśniejszych odcieni. W zależności od użytego odcienia, kolor który został nim przykryty będzie miał ciepły lub chłodny charakter.

Uzupełniające się kolory położone obok siebie wzmacniają wzajemnie efekt kolorystyczny. Np. pomarańczowy powoduje, że niebieski błyszczy.

Mieszanie kolorów

48 kolorów kredek akwarelowych Goldfaber Aqua umożliwia tworzenie nieskończonej ilości odcieni kolorów. Mieszanie kolorów należy rozpocząć od dwóch i zwiększać ich ilość w miarę nabywania doświadczenia dotyczącego wzajemnego oddziaływania kolorów.

Nawet kolejność w jakiej dwa kolory są nakładane na siebie ma znaczenie. Np. nakładanie żółtego na niebieski da inny kolor niż niebieski na żółtym. Sprawa staje się trudniejsza kiedy nakłada się kilka kolorów na siebie. Do wykończenia można użyć koloru wierzchniego, który nada całości  zimnego (niebieskawego) lub ciepłego (czerwonawego) charakteru.

Kolejną zmienną mającą wpływ na kolorystykę jest intensywność nałożonego koloru. Należy jednak uważać, gdyż nałożenie zbyt grubej warstwy koloru może uszczelnić powierzchnię papieru i uniemożliwić nałożenie kolejnych kolorów.

Jasne kolory, takie jak żółty, z uwagi na swoją przezroczystość, nie pokrywają tak dobrze jak ciemne kolory.

Kreskowanie

Zarówno kreskowanie krzyżowe jak i równoległe nadaje rysunkom spontanicznej jakości malarskiej. Na obrazie kreskowanie definiuje warunki oświetleniowe i daje obiektom trójwymiarowy wygląd. Kreskowanie widziane z daleka scala się w obszary kolorystyczne. Im bliżej linie są koło siebie, tym kolor wydaje się intensywniejszy i ciemniejszy.

Kreskowanie pozwala na szybkie wypracowanie własnego „podpisu”,  ponieważ każdy kreskuje inaczej. Różnice te widoczne są w kącie trzymania kredki, długości kreski, intensywności i gęstości linii biegnących równolegle.

Kreskowanie równoległe

Należy zacząć od użycia jednego koloru i zastosowania równego nacisku trzymając jednocześnie kredkę pionowo i rysując na papierze linie równoległe w jednym kierunku. Im bliżej linie są koło siebie tym ciemniejsza wydaje się kreskowana powierzchnia. Kreskując cały rysunek nie osiągnie się efektu głębi. Natomiast rysowanie krótkich linii daje efekt nakładania się warstwna siebie, co zwiększa kontrast między światłem a ciemnością i daje wrażenie głębi. Nakładanie się krzyżowania na siebie powoduje, że te obszary wydają się bardziej zwarte.

Kreskowanie krzyżowe

W kreskowaniu krzyżowym linie nakładane są pod różnymi kątami. Przez zmienianie gęstości i długości linii tworzy się różne odcienie. W kreskowaniu krzyżowym wielokolorowym kolory mieszają się wizualnie w grę kolorów bogatą w niuanse.

Cieniowanie

W cieniowaniu w przeciwieństwie do kreskowania kredkę należy trzymać bardzo płasko, tak aby wykorzystać całą powierzchnię grafitu. W rezultacie otrzymuje się jednolite nakładanie koloru.

Frottage

Cieniując można wypróbować bardzo prostą technikę rysowania: frottage. W technice tej kartkę papieru umieszcza się na strukturalnej powierzchni. Może to być: drewno, ziarnista szklana, płyta metalowa, płótno ze strukturą, tektura falista, podkładka wykonana z tkaniny z tworzywa sztucznego, tył płytki ceramicznej, porowata skorupa z garnka. Konsekwentne cieniowanie kawałek po kawałku  stworzy na papierze piękny wzór.

Sgraffito

Technika Sgraffito jest interesującym sposobem użycia kolorowych kredek. Na początku należy całkowicie pokryć jeden kolor drugim. Idealnie jest, gdy pokrywany kolor jest jaśniejszy od koloru pokrywającego go. Następnie należy delikatnie wydrapywać linie lub powierzchnie z górnej warstwy za pomocą noża. W ten sposób uzyskuje się piękne kontrasty i wzory.

Zadziwiająco łatwe

Cudownym momentem jest chwila gdy pędzel i woda nadają rysunkowi życia. Pigmenty użyte w kredkach akwarelowych Goldfaber Aqua są całkowicie rozpuszczalne w wodzie, co otwiera nowy wymiar zastosowania.

Przezroczystość lub nieprzezroczystość koloru można definiować poprzez regulację intensywności koloru nałożonego na sucho i ilości użytej wody. Po rozpuszczeniu pigmentu w wodzie, za pomocą pędzelka, można przenosić barwnik w pożądane części rysunku.

Kolory mieszane można uzyskać rysując na sucho. Jednak  warto spróbować mieszać kolory podczas malowania akwarelą, dzięki czemu uzyskuje się zróżnicowany zakres niuansów kolorystycznych. Efekt ten można zaobserwować mieszając np. kolor czerwony z żółtym. Z czasem znajomość wyboru kolorów przyjdzie naturalnie, jako że praktyka czyni mistrza.

Do malowania akwarelą warto użyć grubszego pędzelka, który absorbuje wystarczającą ilość wody, pozwalająca na swobodne malowanie.

Podczas pracy z mokrym pędzelkiem, papier absorbuje wodę i zwija się. Aby tego uniknąć warto używać bloku do akwareli. Kartki są klejone, co sprawia, że papier pozostaje płaski podczas wysychania.

Kolor zbyt jasny lub zbyt ciemny?

Co zrobić w momencie kiedy kolor na obrazie akwarelowym nie jest zbyt intensywny? Jest pewien trik, który może pomóc. Polega on na nałożeniu użytego koloru na osobną kartkę papieru, rozpuszczeniu go wodą, następnie pobrania pigmentu za pomocą pędzelka i muśnięciu nim powierzchni rysunku, który nadal jest mokry.

Kolor jest za ciemny? Do rozjaśnienia można użyć suchego pędzelka, który wchłonie wodę z wilgotnej powierzchni, a tym samym barwnik rozpuszczony w wodzie, czego rezultatem będzie rozjaśnienie koloru. Proces ten można powtarzać, aż do uzyskania pożądanego koloru.

Tak długo jak kolor pozostaje mokry, można go poprawiać, rozjaśniać bądź przyciemniać oraz robić bardziej transparentnym poprzez dodawanie wody.

Terminy techniczne

We wszystkich poniższych technikach farba rozpuszczalna jest na osobnej kartce papieru, a dalszy proces zależy od wybranej techniki.

Laserunek

Farby akwarelowe są przezroczyste i można je mieszać, aby stworzyć nowe odcienie koloru. Efekt ten można osiągnąć przez laserunek, w którym cienkie warstwy koloru nakładane są na siebie. Należy pamiętać, że każda warstwa koloru musi wyschnąć przez nałożeniem następnej warstwy koloru.

Wash akwarelowy i mokre w mokre

Zarówno w technice wash akwarelowy jak i mokre w mokre używane są duże ilości wody, a kolory napływają na siebie w sposób artystyczny i niekontrolowany. W technice wash akwarelowy farba nakładana jest na suchą powierzchnię, natomiast w technice mokre w mokre przed nałożeniem farby papier jest zwilżony czystą wodą, dzięki czemu rozprowadzenie koloru następuje jeszcze szybciej.

Granulacja

Stosując technikę granulacji na papierze z mocną teksturą można uzyskać piękne efekty. W technice tej prawie suchy pędzel należy trzymać w bardzo płaskiej pozycji i sunąć nim delikatnie przez powierzchnię papieru, co sprawia, że pigmenty nanoszone są jedynie na wierzchnią warstwę ziarna papieru. W ten sposób uzyskuje się przypadkowe białe strefy tworzące cudowny kontrast do koloru.

Bardzo użyteczny pędzelek wodny

Opisane wyżej techniki można łatwo stosować podczas podróżowania używając kompaktowego pędzelka wodnego Faber-Castell – idealnego kompana w podróży.

Zatyczka kompaktowego pędzelka wodnego Faber-Castell ma specjalny kształt, który umożliwia uzyskanie zadziwiających efektów.  Stożkowa strona zatyczki pędzelka umożliwia stosowanie interesujących technik skrobania, a zintegrowane rowki ożywiają akwarelę twórczymi efektami drapania.

Zmieniając nacisk na zbiorniczek pędzelka można kontrolować ilość wody potrzebnej do malowania akwarelą.

kredki akwarelowe Goldfaber Aqua Faber-Castell

TECHNIKI KREATYWNE

Rozpryskiwanie koloru

Technika rozpryskiwania koloru nadaje pracy akwarelowej niezrównanej lekkości i zwiewności. W technice tej końcówka pędzelka prowadzona jest po graficie kredki krótkimi i  szybkimi ruchami, a farba jest  rozpryskiwana bezpośrednio na rysunek. Zmienianie ilości wody i odległości od rysunku pozwala osiągnąć różne efekty.

Do rozpryskiwania koloru można użyć również szczoteczki do zębów.

Rysowanie na mokrym papierze

W zależności od poziomu nawilżenia papieru pociągnięcia kredką akwarelową Goldfaber Aqua mają różne szerokości.  

Technika soli

Technika soli dostarcza cudownej struktury. Rozsypana na mokrym obrazie, sól gruboziarnista, mocno absorbuje wodę i kolor, a po całkowitym wyschnięciu można ją łatwo usunąć z rysunku.

Tworzenie barwnika

Do bezpośredniego zeskrobania barwnika z grafitu kredki na papier można użyć papieru ściernego lub noża. Na zwilżonym papierze kolory będą natychmiast rozpuszczać się w warstwie wierzchniej wody. Z kolei na suchym papierze pigmenty mogą być pobierane za pomocą pędzelka  i następnie aplikowane na papier.

Maskowanie

Kontrast z bielą w tle przyczynia się do ożywienia obrazu. Te białe obszary muszą zostać zaznaczone i pozostać białe podczas malowania, co nie jest  łatwe dla początkujących. Aby obszary pozostały białe należy je zamaskować. Do zamaskowania można użyć płynu maskującego.

Płyn maskujący po zaaplikowaniu na chronioną powierzchnię tworzy po wyschnięciu gumową warstwę. Po jego całkowitym wyschnięciu można zacząć malować akwarelami, a zamaskowana powierzchnia pozostaje nienaruszona. Po całkowitym wyschnięciu obrazu  płyn maskujący ściąga się z obrazu delikatnie palcem. 

Butelka do tworzenia mgły

Używając butelki ze sprayem można uzyskać świetnie wyglądające efekty.  Po wykonaniu rysunku jego wybrane części można spryskać butelką ze sprayem, a efektem będą niepowtarzalne naciekania kolorów.

Łączenie silnych technik

Dzięki łączeniu różnych technik można tworzyć wyszukane dzieła sztuki. I tak do sporządzenia wstępnego szkicu lub konturów można użyć cienkopisów Pitt Artist Pen posiadających wodoodporny tusz. Malowanie wstępnego szkicu kredkami akwarelowymi Goldfaber Aqua  nie zmienia wyrazistości kresek powstałych przy użyciu cienkopisów Pitt Artist Pen – pomimo nawilżenia ich wodą podczas malowania akwarelami pozostają one całkowicie niezmienione. Wspaniałe efekty osiąga się również łącząc kredki akwarelowe Goldfaber Aqua z pastelami olejnymi.

Kredki akwarelowe Goldfaber Aqua występują w zestawach 12-, 24-, 36-, 48 kolorów, 27 kolorów w rolowanym piórniku oraz 18 elementowym zestawie prezentowym.

kredki akwarelowe Goldfaber Aqua Faber-Castell

 

 

Tabela kolorów kredek Goldfaber
Lp Numer koloru Colour Kolor
1 101 white biały
2 104 light yellow glaze błyszczący jasny żółty
3 105 light cadmium yellow jasny kadm żółty
4 107 cadmium yellow kadm żółty
5 108 dark cadmium yellow ciemny kadmowy żółty
6 109 dark chrome yellow ciemny chromowy żółty
7 115 dark cadmium orange ciemny kadm pomarańczowy
8 118 scarlet red szkarłatna czerwień
9 121 pale geranium lake blada czerwień kwiatu geranium
10 126 permanent carmine trwały karmin
11 130 dark flesh ciemny cielisty
12 131 medium flesh średni cielisty
13 132 light flesh jasny cielisty
14 119 light magenta jasna magenta
15 134 crimson karmazyn
16 123 fuchsia fuksja
17 125 middle purple pink średni fioletowy róż
18 133 magenta magenta
19 136 purple violet purpurowy fiolet
20 137 blue violet Liliowo-niebieski
21 151 heliobleu-reddish niebieski czerwonawy
22 143 cobalt blue błękit kobaltowy
23 120 ultramarine ultramaryna
24 140 light ultramarine jasna ultramaryna
25 147 light blue jasny niebieski
26 154 light cobalt turquoise jasny turkus kobaltowy
27 149 bluish turguoise niebieskawy turkus
28 153 cobalt turquiose turkus kobaltowy
29 156 cobalt green zieleń kobaltowa
30 158 deep cobalt green głęboka zieleń kobaltowa
31 162 light phthalo green jasna ftalowa zieleń
32 161 phthalo green zieleń ftalowa
33 163 emerald green szmaragdowo zielony
34 266 permanent green trwały zielony
35 166 grass green zieleń trawiasta
36 170 may green zieleń głogu
37 167 permanent green olive trwała zieleń oliwki
38 173 olive green yellowish żółtawa oliwkowa zieleń
39 183 light yellow ochre jasna żółta ochra
40 187 burnt ochre ochra palona
41 192 Indian red indyjski czerwony
42 283 burnt siena siena palona
43 176 Van Dyck brown brąz Van Dyck'a
44 273 warm grey IV ciepły szary IV
45 233 cold grey IV zimny szary IV
46 199 black czarny
47 250 gold złoty
48 251 silver srebrny

 

 

Opracowanie:
SklepFC.pl - Złoty internetowy sklep Faber-Castell. Kopiowanie bez zezwolenia zabronione.